Inwestycje Środki krajowe
Kanał na YouTube
Telefon alarmowy 112
Zgłaszanie awarii wodno-kanalizacyjnych 501 394 982
Zgłaszanie awarii oświetlenia 61 28 26 703 wew. 143
Pogotowie energetyczne 991
Centrala Urzędu Gminy w Czempiniu 61 28 26 703
Zarządzanie kryzysowe Gminy Czempiń 730 350 237

06 lutego 2025

Gmina Czempiń dąży do budowy wiaduktu kolejowego – podsumowanie konsultacji społecznych

Gmina Czempiń dąży do budowy wiaduktu kolejowego – podsumowanie konsultacji społecznych

W związku z faktem, że podczas projektowania modernizacji linii kolejowej na odcinku Czempiń – Poznań ówczesne władze oraz zarządcy dróg nie wykazali się wystarczającą determinacją do tego by w ramach tej inwestycji przejazd w ciągu ul. Ks. J. Popiełuszki został przebudowany na skrzyżowanie dwupoziomowe, to obecnie Gmina Czempiń podejmuje kroki w celu rozwiązania problemu korków w centrum miasta, wynikających z częstego zamykania przejazdu kolejowego (uczęszczanego dziennie przez 9 tys pojazdów i 144 pociągi).

Okazją do tego jest ogłoszony przez PKP PLK nabór wniosków o współfinansowanie tego typu przedsięwzięć, w ramach którego dofinansowanie może pokryć część kosztów. Już w ubiegłym roku zabezpieczono środki na opracowanie koncepcji drogowej i rozpoczęto intensywne działania w tym zakresie, a kluczowym elementem planu jest budowa wiaduktu kolejowego (tzw. tunelu), umożliwiającego ruch pojazdów poniżej poziomu obecnej linii kolejowej,  co usprawni ruch w całym mieście oraz zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróżowania.

 3 lutego 2025 roku odbyły się konsultacje społeczne dotyczące wstępnej koncepcji budowy tunelu. Podczas spotkania przedstawiono główne założenia projektu oraz omówiono jego wpływ na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu.

Podkreślić należy brak konieczności wyburzania budynków mieszkalnych, a główne założenia projektu są następujące:

·       Likwidacja przejazdu kolejowego i budowa wiaduktu kolejowego (tzw. tunelu)– zapewni on bezkolizyjny przejazd pod torami, eliminując korki i oczekiwanie na przejazd pociągów.

·        Nowe rondo – od zachodniej strony torów wyjazd spod wiaduktu połączony zostanie z rondem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 310 umożliwiającym zjazd także na drogę powiatową w kierunku Kawczyna. Ze względu na płynność ruchu, rondo nie będzie dostępne dla pieszych i rowerzystów.

·       Połączenie ulic – zachowana zostanie ciągłość ulic Kolejowej i Długiej poprzez budowę wiaduktu nad tunelem, biegnącego równolegle do torów.

·       Dostęp do tunelu od strony wschodniej – wjazd do tunelu ulicą ks. Jerzego Popiełuszki rozpocznie się przed budynkiem Poczty, gdzie przewidziano mur oporowy.

·        Infrastruktura pieszo-rowerowa:

- Po lewej stronie ul. ks. Jerzego Popiełuszki powstanie ciąg pieszo-rowerowy.

- Po prawej stronie zaplanowano jednokierunkową pieszo-jezdnię dla dojazdu do posesji i poczty, połączoną z ul. Długą.

- Przejście dla pieszych i rowerzystów od zachodniej strony torów znajdzie się na kładce umiejscowionej, nad jezdnią znajdującą się poniżej poziomu gruntu.

Wejście do tunelu dla pieszych i rowerzystów będzie tuż przy urzędzie gminy. Dla pieszych przewidziano schody, a dla rowerzystów, osób z wózkami i osób z niepełnosprawnościami – pochylnię. Po zachodniej stronie tunelu znajdzie się ślimakowy wyjazd dla rowerzystów i schody dla pieszych.
·       Likwidacja przejazdu na ul. Stęszewskiej – warunkiem uzyskania środków z PKP PLK i realizacji tej inwestycji jest zamknięcie dwóch przejazdów. W miejsce tzw. małego przejazdu powstanie tunel pieszo-rowerowy.

·       Drugie rondo i nowe rozwiązania komunikacyjne – w celu usprawnienia ruchu i dostępu do obiektów usługowych i mieszkalnych zaplanowano budowę drugiego ronda przy zbiegu ulic Kościańskie Przedmieście i Zachodniej. Powstaną także nowe drogi jednokierunkowe i odcinki dróg obsługujące posesje i obiekty handlowo-usługowe, co poprawi organizację ruchu w centrum miasta.

 

Kluczowym aspektem przygotowań są uzgodnienia techniczne i organizacyjne z PKP PLK S.A. oraz zarządcami dróg. Koszt budowy tunelu szacowany jest na około 120 mln zł. Gmina planuje pozyskać dofinansowanie z programu PKP PLK, które mogłoby pokryć część wymaganej kwoty.

Burmistrz oraz Sekretarz Gminy prowadzą także rozmowy o współpracy i wsparciu tej inwestycji z władzami regionu, powiatu, a także parlamentarzystami. Jesienią i zimą ub.r. Burmistrz spotkał się w tej sprawie z Panem Piotrem Malepszakiem Wiceministrem w Ministerstwie Infrastruktury oraz Ministrem Infrastruktury Panem Dariuszem Klimczakiem.

Dopiero po zapewnieniu finansowania, Gmina Czempiń przystąpi do zlecenia dokumentacji projektowej, której ostateczny kształt zostanie ustalony po analizie uwag mieszkańców oraz konsultacjach z zarządcami dróg i PKP PLK.

Podczas przeprowadzonych konsultacji mieszkańcy aktywnie uczestniczyli w dyskusji, zgłaszając liczne pytania i sugestie. Zdecydowana większość uczestników konsultacji pozytywnie oceniła idee oraz koncepcję, dostrzegając znaczenie tej inwestycji dla infrastruktury drogowej i komunikacyjnej w gminie oraz komfortu poruszania się w tym rejonie na długie dziesięciolecia.

Nie zabrakło również głosów sprzeciwu, choć były one w mniejszości. Obawy dotyczyły głównie wpływu budowy na otoczenie, organizacji ruchu w trakcie realizacji i ewentualnych utrudnień wówczas dla mieszkańców i użytkowników pobliskich terenów. Na etapie opracowania dokumentacji projektowej wszystkie zgłoszone opinie zostaną dokładnie przeanalizowane, aby jak najlepiej dostosować projekt do potrzeb lokalnej społeczności.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom spotkania za zaangażowanie i aktywny udział w konsultacjach. Państwa opinie są niezwykle ważne i stanowią istotny element procesu decyzyjnego. Zachęcamy do śledzenia oficjalnych kanałów informacyjnych Gminy Czempiń, gdzie na bieżąco będziemy przekazywać aktualności dotyczące tej inwestycji.

Uwaga!

Dołączona do artykułu koncepcja graficzna układu komunikacyjnego w związku z budową wiaduktu jest propozycją wstępną, która może ulec zmianie po dokonaniu analizy opinii płynących z przeprowadzonych konsultacji i może różnić się od ostatecznej dokumentacji projektowej, która zostanie opracowana w przypadku zapewnienia finansowania.