Inwestycje Środki krajowe
Kanał na YouTube
Telefon alarmowy 112
Zgłaszanie awarii wodno-kanalizacyjnych 501 394 982
Zgłaszanie awarii oświetlenia 61 28 26 703 wew. 143
Pogotowie energetyczne 991
Centrala Urzędu Gminy w Czempiniu 61 28 26 703
Zarządzanie kryzysowe Gminy Czempiń 730 350 237

21 listopada 2016

BUDOWA ZINTEGROWANEGO WĘZŁA PRZESIADKOWEGO

BUDOWA ZINTEGROWANEGO WĘZŁA PRZESIADKOWEGO

Projekt  pn. „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przejściem podziemnym, ciągami komunikacyjnymi i ścieżkami rowerowymi oraz energooszczędnym oświetleniem w Gminie Czempiń” wspiera przejście na gospodarkę niskoemisyjną poprzez zwiększenie stopnia wykorzystania transportu publicznego i niezmotoryzowanego oraz tworzy zrównoważony system transportowy na obszarze Gminy Czempiń. W ramach projektu powstały:

1. Trzy nowoczesne parkingi oraz droga dojazdowa - ul. Krańcowa - Parking A typu P&R, B&R, K&R wraz z przystankiem autobusowym. Drugi parkingiem tzw. Parking B typu P&R zlokalizowany przy ul. Kolejowej. Parkingi połączone zostały ciągiem pieszo-rowerowym. Trzeci parking tzw. Parking C typu P&R i B&R powstał po drugiej stronie miasta, przy ul. Krańcowej, tak aby kierowcy z drugiej strony miasta i gminy nie musieli pokonywać długiej, prowadzącej przez często zamykany przejazd kolejowy Dzięki nowopowstałemu parkingowi, kierowcy mogą pozostawić auto vis a vis dworca kolejowego.
Z lokalizacją parkingu C powiązana jest zrealizowana w ramach niniejszego projektu, przebudowa ul. Krańcowej, gdyż stanowi ona drogę dojazdową do Parkingu C.

2. Przejście podziemne pod torami kolejowymi - budowa przejścia podziemnego pomiędzy nowymi peronami przy dworcu kolejowym (połączonymi już przejściem podziemnym), a parkingiem C przy ul. Krańcowej pozwala swobodnie mieszkańcom tej części miasta oraz okolicznych miejscowości
w sposób bezpieczny pokonać drogę z i do domu oraz dotrzeć na dworzec i do pociągu.

3. Ścieżki pieszo-rowerowe na pl. Zielony Rynek oraz odcinku od ul. Chłapowskiego do ul. Kolejowej a także montaż sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych - inwestycja pozwoliła utworzyć ciąg rowerowy, którego początek stanowi ścieżka rowerowa biegnąca od granicy gminy Czempiń
i Brodnica, następnie przez miejscowość Stare Tarnowo oraz w Czempiniu ul. Poznańskie Przedmieście, pl. Zielony Rynek, ścieżką nad Olszynką od ul. Kościelnej aż do ul. Kolejowej (dworzec kolejowy). W ramach projektu powstały również dwie nowe kładki nad Olszynką. Pierwsza z nich na wysokości ul. Strumykowej sprowadza ruch rowerowy z ulic w centrum na bezpieczną ścieżkę pieszo-rowerową. Druga kładka na wysokości ul. Kolejowej pozwala przejechać nad ciekiem wodnym. Utworzenie tej trasy stanowi swoistą rowerową obwodnicę miasta, a przede wszystkim bezpieczny, szybki i łatwy dojazd do dworca kolejowego.

4. Ścieżki pieszo-rowerowe w ciągu ul. Chłapowskiego oraz ul. Wybickiego - w ramach projektu powstały ścieżki pieszo-rowerowe, których celem jest poprawa bezpieczeństwa oraz możliwość swobodnego przemieszczania się mieszkańców.

5. Ścieżka pieszo–rowerowa od centrum wsi Piechanin do ul. Tarnowskiej oraz ścieżka w ul. Towarowej i ul. Kościańskie Przedmieście - kolejny ciąg rowerowy zlokalizowany w centrum wsi Piechanin bezpiecznie prowadzi w kierunku dworca kolejowego. W ramach projektu powstała ścieżka pieszo–rowerowa od centrum wsi Piechanin do ul. Tarnowskiej (granica miasta). Następnie poprzez powstałą w 2015 r. ścieżkę pieszo-rowerową w ul. Stęszewskiej dotrzeć można do ul. Towarowej.
W ul. Towarowej przebudowany został chodnik, który umożliwia dotarcie do ul. Kościańskie Przedmieście.

6. Ścieżka pieszo–rowerowa w ul. Kolejowej - w ul. Kolejowej (na odcinku od przejazdu kolejowego do dworca) również powstała ścieżka pieszo-rowerowa, która pozwala de facto dotrzeć rowerem
z centrum wsi Piechanin do dworca kolejowego w Czempiniu bez konieczności jazdy po niebezpiecznych drogach, w tym wojewódzkich.

7. Ścieżka pieszo-rowerowa w ul. Krańcowej - ostatnią ze ścieżek, która powstała w ramach niniejszego projektu jest nowa ścieżka pieszo-rowerowa w ul. Krańcowej. Dzięki tej ścieżce można dotrzeć do nowego parkingu przy ul. Krańcowej typu P&R i B&R oraz bezpiecznie pozostawić rower
w monitorowanym miejscu i poprzez nowe przejście podziemne dotrzeć do dworca i/lub na perony.

Główny cel projektu jest zgodny z celem tematycznym działania 3.3 – promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich obszarów rodzajów terytoriów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu. Celem szczegółowym projektu jest zwiększenie wykorzystania transportu poprzez stworzenie zrównoważonego systemu transportowego. Dodatkowo projekt przyczynił się do skrócenia czasu przejazdu, zwiększenia dostępności transportu publicznego, podniesienia komfortu podróży pasażerów, zwiększenia możliwości alternatywnych form dotarcia do celu, zwiększenia płynności ruchu pojazdów transportu publicznego i zlikwidowania przeszkód
w ruchu, zwiększenia integracji różnych środków transportu, poprawy bezpieczeństwa, zwiększenia dostępności transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami w tym niepełnosprawnością ruchową, zmniejszenia liczby kolizji, wypadków drogowych w tym z udziałem pieszych i rowerzystów, a także zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych z oddziaływania systemu transportowego.

W związku z realizowanym projektem przeprowadzono kampanię informacyjno – promocyjną, której celem było promowanie nowo powstałej infrastruktury i udogodnień, które miały zachęcać do korzystania z niskoemisyjnych form mobilności miejskiej oraz publicznego transportu zbiorowego, rowerowego lub ruchu pieszego. Promocją objęci byli wszyscy Mieszkańcy Gminy Czempiń
i aglomeracji poznańskiej. Dla przedszkolaków wydana została kolorowanka, nawiązująca do podstawowych zasad ruchu drogowego i bezpiecznej jazdy rowerem, a także przeprowadzono konkurs plastyczny pt.: „Rowerem do szkoły, rowerem do pracy”. Dla uczniów szkół podstawowych
i klas gimnazjalnych, a także osób starszych zorganizowane zostały pogadanki z zakresu bezpiecznego poruszania się rowerem w obrębie miasta i poza nim. Uczniowie mogli wykazać się w konkursie plastycznym dotyczącym ochrony środowiska w aspekcie korzystania z różnych środków transportu
w ruchu miejskim. Gmina zorganizowała także konkurs fotograficzny adresowany do wszystkich mieszkańców gminy, dotyczący infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu. Ponadto Gmina zorganizowała również kampanię radiową i telewizyjną oraz prasowe i internetowe. Kampanie te  ukazywały możliwości skorzystania z roweru i transportu zbiorowego dzięki udogodnieniom powstałym w wyniku projektu oraz zachęcały do wykorzystania nowopowstałej infrastruktury poprzez wybranie roweru i komunikacji publicznej jako środków transportu. W ramach kampanii promocyjnej wydano także mapę wraz z folderem, przedstawiające nowo powstałą infrastrukturę oraz położenie ścieżek pieszo - rowerowych, w tym nowopowstałych w trakcie realizacji projektu. Gmina zorganizowała rajd rowerowy oraz „Czempiński Dzień Bez Samochodu”, podczas którego promowano alternatywne względem samochodu formy dotarcia do miejsca pracy, edukacji, odbyły się konkursy z nagrodami, wystawa prac przedszkolaków, uczniów szkoły podstawowej i klas gimnazjalnych, wystawa fotograficzna dotycząca tematyki ochrony środowiska w miastach, niskiej emisji i korzystania z roweru i komunikacji publicznej jako alternatywnych środków transportu. Kampania uzupełniona została promocją za pośrednictwem prasy i internetu. Wszystkie opisane powyżej działania miały zachęcić mieszkańców regionu do korzystania z różnych form transportu
i eliminowania transportu samochodowego na rzecz transportu publicznego lub ekologicznego jak np. transport rowerowy. Celem działań informacyjno–promocyjnych było przekonanie odbiorców
i utwierdzenie ich w przekonaniu, że transport publiczny/rowerowy/pieszy jest najlepszym rozwiązaniem oraz że w ten sposób przyczyniają się do ograniczenia emisji szkodliwych substancji do powietrza, w tym CO2 i pyłu PM 10, którego głównymi źródłami w powietrzu w europejskich miastach jest emisja spalania z pojazdów z silnikami wysokoprężnymi bez filtrów cząstek stałych.

Planowane efekty rzeczowe (produkty) uzyskane w wyniku realizacji projektu:

1. Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1 szt.

2. Liczba miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” – 147 szt.

3. Liczba miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w wybudowanych obiektach „parkuj
i jedź”  - 11 szt.

4. Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” – 2 szt.

5. Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” – 60 szt.

6. Liczba zainstalowanych inteligentnych systemów transportowych – 4 szt.

7. Długość dróg, na których zainstalowano inteligentne systemy transportowe - 2,4 km

8. Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź” – 3 szt.

9. Długość wspartej infrastruktury rowerowej – 4,549 km

10. Liczba nowych/ zmodernizowanych punktów świetlnych – 60 szt.

11. Liczba akcji i kampanii informacyjno-promocyjnych – 13 szt.

 

Całkowita wartość projektu: 12 219 706,15 zł

Wydatki kwalifikowalne: 11 810 655,30 zł

Dofinansowanie: 10 039 056,99 zł

 

Relacje z przebiegu realizacji niniejszego projektu zostały umieszczone pod linkiem: https://czempin.pl/ZIT_-_BUDOWA_ZINTEGROWANEGO_WEZLA_PRZESIADKOWEGO__.HTML