Inwestycje Środki krajowe
Kanał na YouTube
Telefon alarmowy 112
Zgłaszanie awarii wodno-kanalizacyjnych 501 394 982
Zgłaszanie awarii oświetlenia 61 28 26 703 wew. 143
Pogotowie energetyczne 991
Centrala Urzędu Gminy w Czempiniu 61 28 26 703
Zarządzanie kryzysowe Gminy Czempiń 730 350 237

20 kwietnia 2022

Powrót połączenia kolejowego na linii Śrem – Czempiń - jest rozstrzygnięcie programu Kolej Plus – pr

Powrót połączenia kolejowego na linii Śrem – Czempiń - jest rozstrzygnięcie programu Kolej Plus – pr

W dniu dzisiejszym Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o decyzji dotyczącej wyboru do realizacji 34 projektów w ramach programu Kolej +.

Budżet Programu Kolej Plus zostanie zwiększony. Dotychczasowa pula 5,6 mld złotych ma zostać zwiększona do ponad 11 mld złotych.

Prace obejmą łącznie 1203 km linii kolejowych, a wśród nich znajduje się około 21 kilometrowy odcinek linii kolejowej Czempiń-Śrem.
 

Linia ta wybudowana została w 1885 roku, a w roku 1995 roku zawieszono na niej przewozy pasażerskie. W grudniu 2002 roku Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjął uchwałę
w sprawie likwidacji odcinka linii kolejowej 369 Śrem – Czempiń, a następnie zbędne mienie przekazał do zasobów PKP S.A. w celu przeprowadzenia fizycznej likwidacji.

Od lat dziewięćdziesiątych całkowitej zmianie uległa sytuacja gospodarcza Polski, a rozwijająca się gwałtownie w ostatnich latach aglomeracja poznańska generuje zapotrzebowanie na usługi kolejowego transportu publicznego. W Planie Transportowym dla Województwa Wielkopolskiego odcinek Śrem–Czempiń uwzględniony został w docelowym układzie linii publicznego transportu zbiorowego.

Zgodnie z wstępnymi założeniami zawartymi w studium wykonalności, zrewitalizowana linia ma umożliwiać pociągom rozwijanie prędkości do 120 km/h. Będzie ona jednotorowa,
a także zelektryfikowana. Jest to o tyle ważna informacja, że będą ją mogły obsługiwać elektryczne zespoły trakcyjne, które są pojemniejsze od spalinowych szynobusów,
a dodatkowo dostępność tego typu pojazdów w Wielkopolsce jest większa.

Na trasie przewidziano pięć przystanków osobowych (Szołdry, Manieczki, Szymanowo, Psarskie oraz Śrem PKS), a także jedną stację techniczną, która została oznaczona jako Śrem Centrum. Plany zakładają także pozostawienie rezerwy terenowej pod dwa przystanki w samym Śremie, a więc Śrem Odlewnia, oraz Śrem Wschód.

 

W celu przywrócenia linii trzeba będzie wykonać rozległe prace związane z wybudowaniem nowego torowiska, peronów, dworców, likwidacją wielu przejazdów przez torowisko. Konieczne będzie porozumienie się z Wielkopolskim Zarządem Dróg Wojewódzkich, ponieważ stare – nieczynne tory położone są zbyt blisko drogi.

Realizacja Programu Kolej Plus potrwa do 2028 roku.Dofinansowanie pokryje 85 % kosztów realizacji inwestycji. 15 % to wysokość wkładu własnego samorzadów, zabezpieczona przez samorząd województwa wielkopolskiego.