Inwestycje Środki krajowe
Kanał na YouTube
Telefon alarmowy 112
Zgłaszanie awarii wodno-kanalizacyjnych 501 394 982
Zgłaszanie awarii oświetlenia 61 28 26 703 wew. 143
Pogotowie energetyczne 991
Centrala Urzędu Gminy w Czempiniu 61 28 26 703
Zarządzanie kryzysowe Gminy Czempiń 730 350 237

21 listopada 2016

Ponad 10 milionów dotacji dla Gminy Czempiń

 Ponad 10 milionów dotacji dla Gminy Czempiń

W poniedziałek, 21 listopada 2016 r., w sali sesyjnej Urzędu Gminy w Czempiniu odbyła się konferencja prasowa pod hasłem: „Czempiński węzeł przesiadkowy”, poświęcona Zintegrowanym Inwestycjom Terytorialnym na terenie Gminy Czempiń i projektowi pod nazwą: Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przejściem podziemnym, ciągami komunikacyjnymi i ścieżkami rowerowymi oraz energooszczędnym oświetleniem w Gminie Czempiń.

Wniosek o dofinansowanie ww. projektu został złożony przez Gminę Czempiń w dniu 31 maja 2016 r.
Na przełomie czerwca i lipca 2016 r.. projekt pomyślnie przeszedł ocenę formalną i strategiczną dokonaną przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań. Organizacja ta pełni rolę Instytucji Pośredniczącej we wdrażaniu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Następnie, także z pozytywnym efektem, wniosek przeszedł ocenę formalną i merytoryczną dokonaną przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.Natomiast w ostatnich dniach, Gmina Czempiń otrzymała informację o tym, że Zarząd Województwa Wielkopolskiego podjął uchwałę w sprawie wyboru wniosków o dofinansowanie dla Działania 3.3 „Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska”, Poddziałania 3.3.3 „Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania” w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania realizowanych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

 

Wniosek Gminy Czempiń uplasował się na 4 miejscu listy rankingowej (wnioski na pozycjach 2-4 otrzymały tą samą liczbę punktów) i został wybrany do dofinansowania.

 

Wartość dofinansowania projektu to kwota: 10 039 056,99.zł,

a wartość ogólna projektu to 11 843 000,20 zł

Z perspektywy historycznej tak wysokiej kwoty dofinansowania, do tej pory Gmina Czempiń nie pozyskała i jest to wynik, który w przyszłości trudno będzie powtórzyć.

Jest to też kolejna, liczona w milionach, dotacja pozyskana w tym roku ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

 

Opis funkcjonalny i zakres projektu

Trzy nowoczesne parkingi oraz droga dojazdowa-ul.Krańcowa
W ramach projektu powstaną trzy parkingi. Pierwszy tzw. Parking A typu P&R, B&R, K&R, wraz z przystankiem autobusowym, zlokalizowany zostanie w miejscu obecnie istniejącego parkingu przy dworcu kolejowym. Drugim parkingiem będzie tzw. Parking B typu P&R zlokalizowany nieco dalej, ale także przy ul. Kolejowej. Oba połączone będą ciągiem pieszo-rowerowym. Trzeci parking tzw. Parking C typu P&R i B&R powstanie po drugiej stronie miasta, przy ul. Krańcowej, tak aby kierowcy z drugiej strony miasta i gminy nie musieli pokonywać długiej, prowadzącej przez często zamykany przejazd kolejowy, drogi lecz będą mogli pozostawić auto na nowym parkingu zlokalizowanym vis a vis dworca kolejowego. Z lokalizacją parkingu C powiązana jest, realizowana w ramach niniejszego projektu, przebudowa ul. Krańcowej, gdyż będzie to droga dojazdowa do Parkingu C.

 

Przejście podziemne pod torami kolejowymi

Kolejną, a za razem najbardziej kapitałochłonną, inwestycją będzie budowa przejścia podziemnego pomiędzy nowymi peronami przy dworcu kolejowym (połączonymi już przejściem podziemnym), a parkingiem C przy ul. Krańcowej. Pozwoli to swobodnie mieszkańcom tej części miasta (ok. 20% mieszkańców) oraz okolicznych miejscowości,
w sposób bezpieczny pokonać drogę z i do domu oraz dotrzeć na dworzec i do pociągu.

 

Ścieżki pieszo-rowerowe na pl. Zielony Rynek oraz odcinku od ul. Chłapowskiego do ul. Kolejowej

Inwestycjami realizowanymi w ramach projektu będą, budowa ścieżki pieszo-rowerowej na pl. Zielony Rynek oraz ścieżki na odcinku od ulicy Chłapowskiego do ulicy Kolejowej (dworca kolejowego). Ścieżka na pl. Zielony Rynek po jednej stronie będzie biegła od mostu aż do kościoła pw. św. Szymona i Judy Apostołów, przy którym na drodze wojewódzkiej,
w ramach niniejszego projektu zostanie zamontowana sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych. Po drugiej stronie ścieżka rowerowa będzie prowadziła od ul. Poznańskie Przedmieście do miejsca na wysokości obelisku poświęconego pamięci harcmistrza Floriana Marciniaka, znajdującego się pod drugiej stronie placu.

Inwestycja ta pozwoli utworzyć ciąg rowerowy, którego początek stanowi ścieżka rowerowa biegnąca od granicy gminy Czempiń i Brodnica, następnie przez miejscowość Stare Tarnowo oraz w Czempiniu ul. Poznańskie Przedmieście, pl. Zielony Rynek, ścieżką nad Olszynką od ul. Kościelnej aż do ul. Kolejowej (dworzec kolejowy).W ramach projektu powstaną dwie nowe kładki nad Olszynką. Pierwsza z nich powstanie na wysokości ul. Strumykowej, będzie mogła sprowadzić ruch rowerowy z ulic w centrum na bezpieczną ścieżkę pieszo-rowerową. Druga kładka na wysokości ul. Kolejowej pozwoli przejechać nad ciekiem wodnym. Utworzenie tej trasy stanowić będzie swoistą rowerową obwodnicę miasta, w którego centrum wąskie chodniki
i drogi utrudniają ruch rowerowy, a przede wszystkim będzie to bezpieczny, szybki i łatwy dojazd do dworca kolejowego. Ciąg pieszo rowerowy na odcinku od ul. Kościelnej do ul. Chłapowskiego uzupełniony zostanie o energooszczędne oświetlenie.

 

Ścieżki pieszo-rowerowe w ciągu ul. Chłapowskiego oraz ul. Wybickiego

Kolejnymi ciągami pieszo rowerowymi, które wykorzystają nowo wybudowaną ścieżkę pieszo-rowerową na odcinku ul. Chłapowskiego – ul. Kolejowa (dworzec kolejowy) będą nowe ścieżki w ul. Chłapowskiego na odcinku od Olszynki do ul. Wybickiego oraz ścieżka
w ul. Wybickiego, biegnąca aż do granicy miasta z wsią Nowe Borówko.

 

Ścieżka pieszo–rowerowa od centrum wsi Piechanin do ul. Tarnowskiej oraz ścieżka w ul. Towarowej i ul. Kościańskie Przedmieście

Kolejnym ciągiem rowerowym, który powstanie i prowadził będzie bezpiecznie
w kierunku dworca kolejowego będzie ciąg, którego początek zlokalizowany został w centrum wsi Piechanin. W ramach projektu zostanie przebudowana i powstanie ścieżka pieszo–rowerowa od centrum wsi Piechanin do ul. Tarnowskiej (granica miasta). Następnie poprzez powstałą
w 2015 r. ścieżkę pieszo-rowerową w ul. Stęszewskiej dotrzeć można będzie do ul. Towarowej.
W ul. Towarowej zostanie przebudowany chodnik, tak by osiągnąć szerokość umożliwiającą dopuszczenie ruchu rowerowego i w ten sposób dotrzeć będzie można do ul. Kościańskie Przedmieście. W ul. Kościańskie Przedmieście (na odcinku od ul. Spółdzielców do przejazdu kolejowego).

 

Ścieżka pieszo–rowerowa w ul. Kolejowej

W ul. Kolejowej (na odcinku od przejazdu kolejowego do dworca) również powstanie ścieżka pieszo-rowerowa, która pozwoli de facto dotrzeć rowerem z centrum wsi Piechanin do dworca kolejowego w Czempiniu bez konieczności jazdy po niebezpiecznych drogach, w tym wojewódzkich.

 

Ścieżka pieszo-rowerowa w ul. Krańcowej

Ostatnią ze ścieżek, które powstaną lub zostaną przebudowane w ramach niniejszego projektu będzie nowa ścieżka pieszo-rowerowa w ul. Krańcowej. Dzięki tej ścieżce będzie można dotrzeć do nowego parkingu przy ul. Krańcowej typu P&R i B&R oraz bezpiecznie pozostawić rower w monitorowanym miejscu i poprzez nowe przejście podziemne dotrzeć do dworca i/lub na perony.

 

Czempiński węzeł przesiadkowy w liczbach

L. p

 

 

1.

Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych

1

2.

Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź”

3

3.

Liczba miejsc postojowych wybudowanych obiektach „parkuj i jedź”

147

4.

Liczba miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w wybudowanych obiektach „P&R”

11

5.

Liczba wybudowanych obiektów „B&R”

2

6.

Liczba stanowisk postojowych wybudowanych obiektach B&R

60

7.

Liczba zainstalowanych inteligentnych systemów transportowych

4

8.

Długość przebudowanych/wybudowanych dróg dla rowerów

ok. 5 km

9.

Liczba kładek przez rzekę Olszynkę

2

10.

Liczba infokiosków

1

11.

Liczba wind

1

12.

Liczba nowych punktów świetlnych

60

13.

Liczba wybudowanych przejść podziemnych pod torami kolejowymi

1


Pobierz prezentację z konferencji prasowej